Når en storby er i forandring, og der bygges både tæt og kompakt har dette medvirket til, at det ikke er nemt at komme til og fra de nye områder med tunge køretøjer. Omhandlende kommune har over en ca. fem-årig periode, igangsat en lang række byggeriprojekter i centrum, som samlet har betydet over 1.800 nye boliger, og derfor udfordrer affalds håndtering. Fortætningen af byen gjorde det nemmere at tage beslutning om at etablere et centralt affaldssug/affaldsmetro, hvor affaldet bliver suget igennem rør, der ligger i jorden.
I forbindelse med etableringen af affaldsmetroen, har jeg ved tidligere arbejdsgiver ageret sparringspartner og har installeret 68 understationer/PLC’er samt en Master PLC (terminal PLC), som i dag styrer de 184 magasiner, der findes på indsamlingsstederne i de nye områder i byen. Takket være denne løsning, har renovationen i dag en standardiseret og gennemtestet affaldsløsning, som er både fleksibel, skalerbar og mindre ressourcekrævende.
I 2014/2015 besluttede byrådet, at store områder skulle have en
underjordisk affaldsløsning (bla. havneområdet som selvsagt havde
andre udfordringer ifm. vand).
Løsningen var skræddersyet til behovet i de nye boligområder, hvor
der blev bygget tæt og kompakt, hvilket gjorde det svært at komme
ind med skraldevogne. Derudover kunne en underjordisk løsning sikre
flere tømninger pr. dag og endda med et lavere energiforbrug end ved
lastbilkørsel.
Et projekt af denne størrelse krævede selvsagt en del planlægning
samt tagen højde for andre anlægsarbejder, krav til selve anlægget
og styringen af dette. Igangsættelsen af systemet viste sig at være
sværere end forventet og det blev hurtigt klart, at renovationen i
det nye system manglede en række grundlæggende funktioner såsom
dokumentation, fejlafhjælpning og adgang til kildekoder. Derfor
sendte man projektet i udbud, som min tidligere arbejdsgiver endte
med at vinde ud fra et samlet pris- og kvalitetsperspektiv.
I begyndelsen af 2019 startede vi på projektet og gik straks i gang
med at projektere og rådgive. Det viste sig, at der var en del
montagefejl, som der skulle rettes op på før det egentlig arbejde
med implementeringen kunne sættes i gang. Herefter
implementerede/installerede jeg de 68 understationer/styringer fra
Siemens, som i dag styrer 184 magasiner ved indsamlingsstederne
rundt om i byen.
Valget faldt på Siemens ud fra en samlet vurdering, hvor specielt
standardisering, fuld åbenhed, skalerbarhed og lang levetid vægtede
højt. Samtidig kunne styringerne fra Siemens leveres inden for kort
tid, og så var kommunen sikret et produkt, som var både veltestet,
nemt at arbejde med og alsidigt. To dygtige automationsingenører
blev sat til henholdsvis at tage sig af Siemens PLC-program samt
I-Fix SCADA systemet.
Da det eksisterende anlæg stadig var i semidrift, var jeg nødt til på daglig basis at planlægge og udføre således områderne, som var tæt befolket, stadig kunne tømmes for daglig renovation. Kortlægning, demontering af gl. anlæg, montering af nyt, samt test via remote link. Mindre ændringer blev løst på stedet. De større blev løst online. Når jeg fra min laptop kunne konfirmere full-scale test af alle funktioner, blev dette meldt tilbage, og anlægget blev idriftsat samme aften. I og med at projektet allerede var i gang og der skulle igangsættes nogle hurtige tiltag og tilretninger for at komme videre, var det nødvendigt fra dag ét at have en tæt dialog.
Kommunen oplever nu, at brugerne er glade for affaldsmetroen og
overordnet bruger det, som det er tiltænkt. Systemet larmer ikke nær
så meget som lastbilerne ville gøre i de snævre gader og luftgenerne
er minimeret, da skraldet bliver fjernet med meget kortere
intervaller. Samtidig er løsningen grønnere, da forbruget er mindre
end ved traditionel lastbilkørsel, mens affaldet også bliver
sorteret mere.
De har fået et nemt og overskueligt system, som er bygget op ud fra
principperne i High Performance HMI, hvor der kun er brugt ganske få
farver og simpel 2D grafik. Det gør det hurtigt og nemt for
operatørerne at styre systemet og få hurtigt overblik i den daglige
drift.
Systemet kører med en meget lille fejlmargin, og man oplever slet
ikke det samme antal skaktstop som tidligere. Det har næsten gjort
det overflødigt at sende folk ud for at løse problemer med
tilstoppede rør. Et mærkbart løft i effektiviteten, dokumentationen
og ikke mindst kvaliteten.
Jo større systemet bliver, desto bedre økonomi er der i projektet.
Lige nu er systemet koblet på ca. 2.000 husstande – men det
forventes at kunne tage helt op til 5.000 husstande på sigt.