Jeg blev ved et tilfælde kontaktet af en restauratør, som bl.a. er indehaver af en 33 ton flydepram, der er indrettet som restaurant. I hans egne ord var der noget galt med hans ballast-pumper da prammen lå skævt i vandet. Han bad mig se på problemet og løse opgaven.
En grundig gennemgang af styringerne ombord viste, at fartøjet ikke
havde ballast-tanke og derfor heller ikke pumper for samme. I stedet
var der 6 stk. almindelige dykpumper, fordelt med 2 for, 2
midtskibs, og 2 agter, som blev styret af almindelige niveau
svømme-afbrydere. I agterenden stod begge pumper under vand, uden at
pumperne kørte. Men hvor kom vandet fra?
Omkring midtskibs i døren til kabyssen var et punkt i gulvet, som
gav kraftigt efter, og området bar præg af vandskade som åbenlyst
skylle udbedres. Da jeg åbnede gulvet viste det sig, at vandet løb i
hulvæggen og ned under gulvet, og det var tydeligt, at dette havde
stået på i længere tid. Vandet stammede fra et udvendigt
regnvands-afløb, som var blokeret, og da køkken og bar var placeret
i samme ende havde båden uden passagerer en tendens til skæv
vægtfordeling og vægten af vandet gjorde kun slemt værre. Der var nu
så meget vand i bunden, at båden lå tydeligt skævt i vandet.
Pumper med svømme-afbrydere var helt klart ikke løsningen, da det
kræver minimum 30 cm vand, før pumpen igangsættes, og pumpen har
ikke mulighed for at suge i bund.
Efter at have tvangsstyret pumperne i 3 timer var det eksisterende
vand endelig pumpet ud. Svømme-afbryderne blev skiftet ud med
følere, der aktiverede, så snart de detekterede 1 cm vand, og
ydermere blev pumperne placeret i brønd, så de havde mulighed for at
suge i bund.
Pumpernes elforsyning blev delt op over 2 grupper således, at et
udkoblet grupperelæ ikke tog alle 6 pumper ud af drift, men kunne
foresætte med halv styrke.
Da ejeren ikke selv er teknisk anlagt, installerede jeg et
alarmpanel med en buzzer, der indikerer, at en af pumperne kører,
samt et rødt lys, der viser, at den har kørt, således at han har
lidt historik.
Ydermere udbyggede jeg alarmpanelet, så også niveau-alarmer fra
septiktanken blev vist, da indehaveren fortalte, at de tidligere
også havde overset denne detalje. Den giver nu alarm i god tid, så
slamsugeren kan blive rettidigt informeret. Dermed kam ejeren sove
roligt fremover, ligesom Søfartsstyrelsens godkendelse af båden blev
retfærdiggjort.